Sala Czesława Miłosza, Pałac Kultury i Nauki, Plac Defilad 1

Dziedzictwo

29 września – 1 października 2017

Rok 2017 upływa w Wielkiej Brytanii pod znakiem pięćdziesiątej rocznicy dekryminalizacji stosunków homoseksualnych w Anglii i Walii. Z tego powodu wiodące muzea, takie jak British Museum i Tate Britain, przygotowały szereg wystaw i wydarzeń towarzyszących, włączając się tym samym w rocznicowe obchody upamiętniające ten akt prawny. Ekspozycje twórczości osób LGBTQ, queerowanie własnych kolekcji i nowe trasy turystyczne to tylko niektóre strategie zaproponowane w roku jubileuszu.

Rok 2017 nie upływa w Polsce pod znakiem rocznicy dekryminalizacji stosunków homoseksualnych. Gdyby jednak w jakiejkolwiek polskiej instytucji muzealnej lub wystawienniczej pojawił się analogiczny do brytyjskich pomysł, moglibyśmy obchodzić dziś osiemdziesiątą piątą rocznicę zniesienia w Polsce penalizacji stosunków seksualnych osób tej samej płci. Tymczasem obchodzony jest w Polsce rok – pozbawionej u nas płci i seksualności – awangardy. Otwierane są kolejne muzea historyczne bez opowieści o osobach LGBTQ oraz wystawy, w których nieheteronormatywność została pominięta milczeniem.

Efemeryczna wystawa „Dziedzictwo” powstała jako pozainstytucjonalna odpowiedź na tę sytuację. Utrzymana w formie wizualnego eseju ekspozycja składa się z materiałów archiwalnych, książek i artefaktów: obiektów muzealnych lub ich reprodukcji, a także prac artystek i artystów współczesnych. „Dziedzictwo” skłania do pytań o status i widzialność osób LGBTQ w historii Polski, ukazuje i queeruje historie i herstorie osób, których dzieła należą do żelaznego kanonu polskiego dziedzictwa narodowego, a także ludzi dziś zapomnianych i szerzej nieznanych. „Dziedzictwo” przez swój szkicowy charakter jest wystawą na przyszłość i lekcją do odrobienia. Być może, za piętnaście lat, w stulecie dekryminalizacji stosunków homoseksualnych w Polsce, zobaczymy ją w jakiejś instytucji.

Uczestnicy wystawy:

Adam Adach, Jerzy Andrzejewski, Bogusław Bachorczyk, Maja Berezowska, Miron Białoszewski, Przemysław Branas, Karolina Breguła, Jean-Baptiste Auguste Clésinger, Jan Cykowski, Tomasz Cyz, Józef Czapski, Czarne Szmaty, Barbara Czarnecka, Anu Czerwinski, Maria Dąbrowska, Bartosz Dąbrowski, Jacek Dehnel, Lutz van Dijk, Dramat Europe i Pat Dudek, Maria Dulębianka, Izabela Filipiak, Krzysztof Garbaczewski, Gąsiu, Jean Genet, Wilhelm von Gloeden, Michał Głowiński, Witold Gombrowicz, Katarzyna Górna, Anna Grodzka, Heinz Heger, Henartstan (Henryk Zbierzchowski, Artur Schröder, Stanisław Wasylewski), Ludwik Hering, Homomilitia, Jarosław Iwaszkiewicz, Maria Janion, Ewelina Jarosz, Krzysztof Jung, Anna Maria Karczamarska, Ryszard Kisiel, Maria Komornicka, Marta Konarzewska, Maria Konopnicka, Katarzyna Kozyra, Anna Król, Agata Kubis, Nicolas II de Larmessin, Jan Lechoń, Kasper Lecnim, Le Madame, Aleksander Lesser, Paweł Leszkowicz, Anna Linke, Natalia LL, Krystian Lupa, Marcin Maciejowski, Krzysztof Malec, Tomasz Mann, Ryszard Matuszewski, Mikołaj Mikołajczyk,­ Jerzy Nasierowski, Krzysztof Niemczyk, Jan Obrocki, Marian Pankowski, Joanna Pawlik, Liliana Piskorska, Aleka Polis, Ryszard Przybylski, Karol Radziszewski, Rafalala, Józef Rajnfeld, Maria Rodziewiczówna, Piotr Seweryn Rosół, Daniel Rycharski, Andrzej Selerowicz, Sędzia Główny, Jacek Sempoliński, Wojciech Skrodzki, Mikołaj Sobczak, Julian Stryjkowski, Barbara Strykowska, Monika Strzępka i Paweł Demirski, Konrad Swinarski, Karol Szymanowski, Olga Tokarczuk, Krzysztof Tomasik, Henryk Tomaszewski, Mariusz Urbanek, Leonardo da Vinci, Jerzy Waldorff, Krzysztof Warlikowski, Michał Witkowski, Piotr Włast, Piotr Wysocki, Stanisław Wyspiański, Wykwitex, Waldemar Zboralski

Kuratorzy: Michał Grzegorzek, Karol Radziszewski, Wojciech Szymański

 

Podczas otwarcia wystawę „Dziedzictwo” przeczytają Naked Girls Reading

Performans przygotują Marta Konarzewska i Betty Q.

Naked Girls Reading czytają literaturę. Nago. Bo nie ma nic piękniejszego i bardziej intymnego. Bo nago znaczy głośniej. Bo „piękno jest tylko przerażenia początkiem”.

Projekt Naked Girls Reading powstał w 2009 w Chicago i działa w 25 miastach na świecie i w trzech w Europie (Warszawa, Londyn, Rzym). Warszawski rozdział istnieje od 2015 roku. Za kompozycję literacką spektakli odpowiada Marta Konarzewska, a za produkcję o opiekę artystyczną Betty Q.